piątek, 1 listopada 2013

Chleb wieloziarnisty na zakwasie - przepyszny!

Chleb wieloziarnisty na zakwasie


Przepis dostałam od mamy chrzestnej mojego synka, ona z kolei od swojej koleżanki, od niej też ma zakwas, który i ja dostałam. Właściwie zakwasem w tym chlebie jest część ciasta chlebowego, po wymieszaniu składników, po prostu odkłada się część równą małemu słoiczkowi musztardowemu.

Gdyby ktoś chciał upiec ten chleb, to proponuję pierwszy zrobić na zwykłym zakwasie żytnim, a następnie, odłożyć sobie już wyrobioną część na następny raz. 

Przepis na zakwas: ZAKWAS ŻYTNI

Składnik:

- ½ szklanki siemienia lnianego

- ½ szklanki sezamu

- ½ szklanki pestek słonecznika wymieszanych z pestkami dyni

- ½ szklanki płatków owsianych
 
- ½ szklanki otrębów pszennych

- ½ szklanki mąki żytniej chlebowej (ja daję typ: 750)

- 0,5 kg i ½ szklanki mąki pszennej przynajmniej typ 550 lub 720

- 1 łyżeczka cukru (ja dodaję trzcinowego i bardzo płaską łyżeczkę.

- 1 łyżka soli

- ½ szklanki ugotowanej kaszy gryczanej (w pierwszej wersji chleba, akurat została mi kasza jaglana z obiadu, toteż zamiast gryczanej dodałam jaglanej, w drugiej wersji chlebka upiekłam z gryczaną, w trzeciej wersji w ogóle nie dodałam kaszy, zamiast tego dodałam więcej ziaren słonecznika i dyni)

- mały słoiczek musztardowy zakwasu - czyli ja dodaję dwie solidne i mocno kopiaste łyżki stołowe.

- 1 łyżka miodu rozpuszczona w 1 szklance wody (miód obojętnie jaki, jako, że ja się boję aby chleb nie był za słodki, dodaję małą łyżeczkę miodu rozpuszczoną w letniej wodzie:))

- 2 szklanki wody (w sumie są 3 szklanki wody w przepisie).

Przepis:

Wsypać do miski wszystkie sypkie produkty i wymieszać na sucho ręką.




• Dodać zakwas i ugotowaną kaszę gryczaną, rozetrzeć ręką i dodawać stopniowo ciągle

mieszając miód rozpuszczony w 1 szklance wody i następnie dodatkowo ok 2 szklanek wody (ja zazwyczaj dodaję 1,5 szklanki, ale wszystko zależy od mąki jakiej się użyje)


• Po wymieszaniu odłożyć do słoiczka porcję rozczynu na zakwas do następnego pieczenia

i odstawić do lodówki.




• Ciasto wylać do wysmarowanej olejem lub wyłożonej papierem do pieczenia blachy keksowej

– do 2/3 wysokości. Np. wymiary 11 cm x 34 cm.

Ja wylewam do dwóch mniejszych o rozmiarach: 25cmx11cm 

 

• Posypać ziarnami, przykryć ściereczką i odstawić na 12 godzin.

• Po tym czasie piec 1 h 30 minut w naparowanym piekarniku, nagrzanym do 180 stopni.
  Po godzinie pieczenia należy sprawdzić, czy skórka się za bardzo nie przypieka, jeśli tak przykryć folią    
  aluminiową.

• Po upieczeniu można posmarować olejem aby chleb nabrał rumianego koloru.


SMACZNEGO!


Brak komentarzy: